Jak jsem začala s meditací? + tipy

Věřím, že nejsem jediná, kdo se ze začátku s meditacemi pral. Vypadá to zajímavě, všude čtete o všech těch úžasných benefitech, které meditace má. A ještě člověk bude vypadat tak spirituálně…

Tak jsem to zkusila. Sedla jsem si do tureckého sedu a zavřela oči. Během vteřiny mě všechno začalo svědit, lechtat, sed byl nepříjemný a ty myšlenky! No hrůza. Jediné, co mi mých prvních deset pokusů dalo, bylo naštvání. Jak to, že to všem jde a já nedokážu ani sedět?

Správný sed

Chce to čas. A taky správný sed. To je základ! Určitě spoustu lidem vyhovuje turecký sed, ale tohle je daleko lepší! (viz obrázek) Vypodložte si sedací kosti polštářem nebo dvěma (jóga bločkem, dekou..). Důležité je, aby se vám kolena dotýkala země. Takže kolena musejí být níž než pánev. Ženy levou nohu k tělu, muži pravou. Ale dělejte to tak, jak vám to nejvíce vyhovuje. Chodidla směrují do nebe. A narovnat záda! Ruce si položte do klína, na kolena nebo do Gyan mudry pro lepší koncentraci.

Sed

V tomhle sedu budete mít mnohem větší stabilitu a pohodlí.

Špatné rady..

Já jsem si hned koupila knihu, kde jsem si přečetla, že jakmile mě něco bude svědit, tak se rozhodně nesmím podrbat, ale nechat to být, že to odejde. Jistě! Pro začátečníka to je jistá cesta, jak se na meditaci hned po prvním pokusu vykašlat.

Neznamená, že se v meditaci nemůžete ani pohnout. Jestli vás šimrají vlasy či cokoliv jiného, prostě zareagujte a meditujte dál. Rozhodí vás to mnohem méně, než kdybyste čekali, dokud to samo nepřejde a ještě si u toho hezky podráždili nervy. To u meditace rozhodně nechceme!

Jestli je vám už po nějaké době sed, který jste si zvolili nepříjemný, prostě ho změňte nebo si vystřídejte nohy.

Žádné myšlenky!

Jestli si představujete (jako dřív já), že  meditace je o tom prostě na nic nemyslet a pak jste zjistili, že vám to absolutně nejde..

Rozhodně to není o tom, že po celou dobu máte v hlavě prázdno. Myšlenky chodí stále. Je to přirozené. V meditaci nám jde o to, jim nedávat pozornost. Když k vám myšlenka přijde, je základem si to uvědomit, říct si, že je tu a nechat ji odejít. Nijak ji nerozvíjet. Takže je to jako ping pong. Neustále odrážíte myšlenky a ony se stále vrací. Po čase jich samozřejmě bude méně a méně.

Meditace

Tipy

Pokud s meditací začínáte a nejde vám to, mám pro vás pár menších typů.

 • pusťte si hudbu

(určenou přímo na meditaci nebo jako já si můžete pustit například zvuky vody) Když svojí pozornost připoutáte k hudbě, jde to samo.

 • hýbejte se

Já jsem si ze začátku v meditaci „tancovala“ v sedu do hudby (v praxi to vypadalo asi tak, že jsem se nakláněla ze strany na stranu). Vaše pozornost je v proudu pohybu a v rytmu hudby. Myšlenky nemají šanci (aspoň o trochu).

 • použijte vonnou tyčinku, svíčku, esenciální olejíček

Je to další vjem, který můžete využít a upřít na něj svou pozornost. Také bude mít uvolňující a uklidňující účinek a půjde vám to snáz.

• využijte vedenou meditaci

Zvlášť jestli začínáte, je tohle úžasná pomoc. Můžete si zajít někam do studia na vedenou meditaci nebo si ji jednoduše pustit na YouTube.

Jakmile jsem si přišla na těchto pár věcí a vykašlala se na to, jak má ta „správná meditace vypadat“, stala se mou oblíbenou každodenní činností. Po pár zkušenostech už to budete zvládat bez tance, hudby či průvodce na youtube.

Meditujte, jak chcete! Pět, deset minut nebo hodinu. Každý den, jednou týdně nebo méně. Hlavně ať je vám to příjemné a abyste se do meditaci rádi vraceli.

Tak namasté

Kristý

 

Sleduj mě
Pro více inspirativního obsahu
Právě si prohlížíte Jak jsem začala s meditací? + tipy